Scoringsdrift

Scoringsdrift
13 augustus 2016 Theo de Reus

Het zou wat al te gemakkelijk zijn om op deze plaats kritiek te leveren op de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die Corendon onlangs met een boete van 3,5 ton om de oren sloeg wegens onduidelijke prijsstelling. Er moet tenslotte iémand zijn die het opneemt voor de kwetsbare consument. Maar toch…

Toch moest ik terugdenken aan de tijd dat ik als 14-jarige in de winter naar de middelbare school fietste. Mijn voorlamp deed het standaard niet, en dat gold voor bijna al mijn klasgenoten. Op het fietspad vlakbij school werden we op donkere ochtenden vaak opgewacht door politieagenten die in ons een makkelijke prooi zagen. Daar ging je zakgeld van die week. Bij ons thuis zeiden we in die tijd: een beetje vent wordt geen agent.

In plaats van kritiek heb ik twee tips voor de ACM, over sectoren waar de misstanden veel groter zijn. Zo werd ik laatst in een parkeergarage in Amsterdam op klaarlichte dag beroofd. Door de parkeergarage zelf. Garage Kalverstraat hanteert een parkeertarief van 5 euro per uur. Toen ik één uur en tien minuten later terugkwam, moest ik tien euro betalen. Een vorm van gelegaliseerde diefstal waar ze in het zuiden van Italië jaloers op zouden zijn.

Misstand 2: de telecomproviders, monopolisten bij uitstek. Begin dit jaar zocht ik een nieuw abonnement met iPhone 6S. Alle mobiele aanbieders hanteerden exact dezelfde prijs en voorwaarden. Ik ben er sindsdien van overtuigd dat de telecombazen elkaar wekelijks treffen, in schimmige kroegen, met een stomp sigaar tussen de lippen en een fles jenever in het midden van de tafel.
Dat zou pas een mooie klus voor de ACM zijn. Of spelen telecomproviders soms een te cruciale rol in de Nederlandse economie, net als de banken waar weer bonussen worden uitgedeeld alsof het iedere dag kerst is. En wordt de reisbranche nu aangepakt om makkelijk te kunnen scoren? Ik ga m’n fietslamp repareren, want na de zomer wordt het weer herfst.